Wie zijn de coronamiljardairs?
Een crisis kent over het algemeen meer verliezers dan winnaars. Tijdens de financiële crisis in 2008 vielen banken om, stonden huizen onder water en kwamen grote groepen mensen zonder werk op straat te staan. Dat is met de Coronacrisis niet anders. Beurzen zijn gekelderd, economieën gekrompen en veel bedrijven zullen failliet gaan. Slechts een kleine groep lijkt altijd te kunnen profiteren van een crisis, ook nu weer. Het zijn de miljardairs. Mensen als Jeff Bezos, Warren Buffet en Bill Gates. Hoe(veel) verdienen zij aan deze crisis?
Gallisch dorpje
De superrijken van deze wereld lijken een beetje op de inwoners van dat ene Gallische dorpje uit Asterix en Obelix: “Heel Gallië? Nee, een klein dorpje blijft dapper weerstand bieden tegen de gevolgen van welke crisis dan ook.” Ook tijdens een crisis worden de rijken dus rijker, alsof voor hen een soort Wet van Moore geldt. Werkt het echt zo? Of kan de exponentiële groei van het vermogen van miljardairs tijdens deze Coronapandemie ook zonder toverdrank worden verklaard? Hieronder worden vier strategieën uitgelicht waar de Coronamiljardairs van nu dankbaar gebruik van maken.
The big short
Veel mensen denken ten onrechte dat met dalende markten alleen maar geld verdampt en geen geld kan worden verdiend. Niets is minder waar. Met inspelen op dalende markten, ook wel ‘short gaan’ genoemd, worden (geleende) aandelen of effecten verkocht om vervolgens teruggekocht te worden als de koers van dat aandeel of effect veel lager staat. De winst is dan het verschil tussen verkoopprijs en terugkoopprijs. Het meest bekende en succesvolle voorbeeld van short gaan, is de truc die voormalig fondsmanager Michael Burry toepaste, vlak voor het uitbreken van de financiële crisis van 2008. Hij voorzag de ineenstorting van de Amerikaanse hypothekenmarkt en met speciaal op zijn verzoek gecreëerde ‘credit default swaps’ boekte hij een winst van bijna 2,69 miljard dollar. Zijn verhaal is verfilmd en spreekt nog altijd tot de verbeelding.
Fantasie
Veel grote bedrijven zijn beursgenoteerd en de waarde van die aandelen wordt in veel gevallen bepaald door sentiment. Iemand die als geen ander het marktsentiment weet te bespelen, is de excentrieke CEO van Tesla: Elon Musk. Via Twitter laat hij de koers van het aandeel Tesla regelmatig fluctueren. Musk verhoogt de beurswaarde van Tesla keer op keer door fantasie in het aandeel te brengen. Net als bij de Bitcoin is daarmee de meeste waarde gebaseerd op verwachting, want het aandeel Tesla noteert namelijk meer dan 45 (!) keer de verwachte winst. Crisis of geen crisis.
Winner’s game
Hoewel de complete wereldeconomie met een schok tot stilstand kwam, kent de Coronapandemie ook grote winnaars. PostNL spint bijvoorbeeld garen bij de explosieve toename van pakketbezorging, omdat klassieke winkelcentra veel minder worden bezocht. Ahold Delhaize draait ongekende omzetten, omdat mensen voorraden aanleggen en boodschappen veel meer thuis laten bezorgen. Dat geldt natuurlijk ook voor maaltijden, tot grote vreugde van Just Eat Takeaway (het bedrijf achter Thuisbezorgd). Ook biotechnologiebedrijven kunnen tot de grote winnaars worden gerekend. In de race naar succesvolle vaccins heeft superbelegger Warren Buffet zijn posities in Big Pharma bijvoorbeeld flink opgeschroefd. Pfizer en Moderna kwamen onlangs al als winnaars uit de bus.
Bodemzoekers
Aan elke crisis komt ook weer een einde. Het is de kunst om over een crisis heen te kijken en te vertrouwen op herstel. ‘Buy the dip’ is daarom het devies voor veel beleggers en die strategie wordt in verreweg de meeste gevallen ook beloond. Wie in maart 2019 het lef had om Nederlandse chipgigant ASML op te pikken, kan nu rekenen op een verdubbeling van die belegging. Het goud ligt op de bodem voor wie durft te duiken. De Coronacrisis heeft dan ook een recordaantal particuliere beleggers aangetrokken.
Geen rocketscience
Een crisis biedt dus veel kansen. Met inspelen op dalende markten kan veel geld worden verdiend. Met fantasie kan veel waarde worden gecreëerd. Het loont om te weten wie de winnaars zijn en wie vandaag durft te investeren in verliezers, is morgen een winnaar. Miljardairs weten dit en zij zijn dankzij de Coronapandemie wederom spekkopers. Geen toverdrank dus, maar slimme strategieën ingezet door de allerijksten waar geen raketwetenschap aan te pas komt. Dus, om met de woorden van Winston Churchill te eindigen: “Never waste a good crisis!”
Bronnen: Het Parool; Business Insider